Sötpotatissoppa med chili

Jag gjorde en - not so very LCHF men åh så god - sötpotatissoppa häromdagen. Jag brukar alltid tänka att jag ska lägga upp recept på allt jag lagar och är nöjd med här i bloggen men tyvärr blir det inte särskillt ofta.. Anledningen kan vi i bloggen kalla för "2 små busfrön" som förgyller min vardag och tar upp min tid. Ser ni den lilla suddiga handen till höger om skålen? Man förundras ständigt över hur snabba och långa dom små armarna är. Denna gången lyckades jag dock ta en bild på mitt mästerverk innan busfrö nr 2 bestämde sig för att mammas lunch passade bättre på hans arm.
 
Och på bordet.
 
Och golvet.
 
 
Här kommer i alla fall receptet! Ska defenitivt ge denna soppa en till chans att överleva busfröna någon gång snart!
 

4 portioner

 

1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 röd chilifrukt, finhackad
1/4 tsk paprikapulver
1 msk olivolja
750 g sötpotatis, skalad och i mindre bitar
1 liter grönsaksbuljong

 

Fräs lök, vitlök, chili och paprika i olivolja i en kastrull i ett par minuter utan att de får färg. Vänd ner potatisbitarna och låt fräsa i ytterligare någon minut.

 

Häll i buljongen, koka upp och låt sjuda tills potatisen är mjuk, ca 5-10 minuter. Mixa soppan slät i en matberedare eller med en stavmixer. Tillsätt lite vatten om den känns för tjock. Mixa inte för länge för då kan soppan bli klistrig. Häll tillbaka i en kastrull och värm. Smaksätt med salt och peppar.


Kommentarer
Postat av: kiwiberries

mums va GOTT! och jag som har en sötpotatis hemma! kanske blir denna soppa jag testar =)
och jag förstår precis vad du menar med busfrön! här kämpar jag och har lärt mig en del trix när jag ska fota och de är vakna ;) typ: "händerna på huvudet!" eller "oj titta där borta..." haha funkar ibland och så får man vara snabb med kameran!

2012-09-20 @ 21:53:04
URL: http://kiwiberries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0